Scaling Up & Scaling Down

Wanneer een bedrijf geconfronteerd wordt met verandering, is een gestructureerde aanpak essentieel. Het veranderingsmodel van Knoster biedt hierbij een waardevol kader. Door te focussen op strategie, structuur, leiderschap, cultuur, mensen en middelen, helpt dit model bij het begrijpen en beheren van veranderingen binnen een organisatie.
Wanneer een bedrijf geconfronteerd wordt met verandering, is een gestructureerde aanpak essentieel. Het veranderingsmodel van Knoster biedt hierbij een waardevol kader. Door te focussen op strategie, structuur, leiderschap, cultuur, mensen en middelen, helpt dit model bij het begrijpen en beheren van veranderingen binnen een organisatie.

Als ondernemer ben je constant op reis. Een reis die gekenmerkt wordt door groei, uitdagingen en soms zelfs crises. Het is een complex proces waarbij je voortdurend moet balanceren tussen het streven naar groei en het omgaan met tegenslagen. In deze blog zullen we verkennen hoe je als ambitieus bedrijf kunt omgaan met zowel het opschalen als het terugschalen van je activiteiten, met behulp van modellen die de complexiteit van deze processen begrijpelijk maken.

De fases van groei, of terugschakeling: Het Greiner Model

Elke onderneming doorloopt verschillende groeifasen, zoals beschreven in het Greiner Model. Van de pioniersfase tot aan de consolidatiefase, elke fase brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. Soms gaat groei echter gepaard met crisissen, waarbij er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin je bedrijf te snel groeit en de structuur niet kan bijbenen, of wanneer externe factoren dwingen tot een noodzakelijke krimp. Je kan dus ook van de weg omhoog weer terug moeten bewegen naar een eerdere fase (scaling down).

Het Knoster Model

Wanneer een bedrijf geconfronteerd wordt met verandering, is een gestructureerde aanpak essentieel. Het veranderingsmodel van Knoster biedt hierbij een waardevol kader. Door te focussen op strategie, structuur, leiderschap, cultuur, mensen en middelen, helpt dit model bij het begrijpen en beheren van veranderingen binnen een organisatie.

 

Wat heeft het Knoster model te maken met Scaling up?

Om de principes van Knoster goed uit te voeren en dus verandering in goede banen te leiden, kun je juist gebruikmaken van de Scaling Up methode van Verne en Harnish. Deze combinatie biedt concrete tools en processen om groei te faciliteren en effectief om te gaan met veranderingen binnen een organisatie. Zo voorkom je dus verwarring, chaos, weerstand, ongerustheid, frustratie en een gevoel van nutteloosheid binnen het team. Scaling up zorgt tijdens een ingrijpende verandering juist voor helderheid, beheersing, vooruitgang en draagkracht.

Hierbij geven we een aantal voorbeelden waarin Scaling Up bijdraagt aan een succesvolle verandering strategie.

Strategie = Back to the One Page Strategic Plan

Een voorbeeld scenario: je bedrijf wordt geconfronteerd met een economische crisis. Het is essentieel om snel te reageren en de focus te leggen op de meest waardevolle activiteiten. Gebruik het One Page Strategic Plan om een heldere strategische richting te communiceren en te volgen, zelfs tijdens crisissituaties. Dit helpt bij het prioriteren van middelen en het stellen van realistische doelen. In plaats van te kiezen voor de stress stand, ga terug naar de tekentafel.

Structuur = Extra aandacht voor duidelijke rollen en een strak overlegritme.

Hoe doe je dit? Pas de organisatiestructuur aan om snel te kunnen reageren op veranderende omstandigheden. Creëer bijvoorbeeld multidisciplinaire teams (who does what and when?) en een strak overlegritme om beslissingen te nemen en processen te optimaliseren. Hierdoor kun je wendbaar blijven en efficiënter opereren, zelfs tijdens een krimpfase. Een goede structuur en routine geeft je op momenten van crisis juist de ruimte.

Leiderschap en cultuur = creëer (opnieuw) accountability

Bij het omgaan met verandering is leiderschap cruciaal. Zorg voor een cultuur van accountability waarin teamleden verantwoordelijkheid nemen voor hun acties en beslissingen. Empower je team om zelfstandig problemen op te lossen en innovatieve oplossingen te vinden. Dit stimuleert betrokkenheid en veerkracht binnen de organisatie. Dit doe je door een goed voorbeeld te geven en een duidelijke (nieuwe) stip op de horizon te zetten. Creëer een nieuw thema, waarin men positief naar de zaken blijft kijken en ook betrokken blijft.

Mensen = blijf goed samenwerken met je A-spelers

Bij het opschalen of terugschalen van activiteiten is het belangrijk om aandacht te besteden aan je team. Werk met A-spelers die gemotiveerd zijn om te groeien en verandering te omarmen, zelfs in uitdagende tijden. Investeer in hun ontwikkeling door training en coaching aan te bieden, zodat ze optimaal kunnen presteren en bijdragen aan het succes van de organisatie. Betrek hen erbij want net zoals groei zullen zij ook jouw crisis tot een goed einde moeten managen.

Middelen = plan kostenbeheersing en verander budget

Zorg voor voldoende financiële middelen om de verandering door te komen. Dat klinkt misschien gek, maar in vele gevallen kost een verandering eerst geld voordat het iets oplevert. Stel je moet mensen laten gaan, dan kan dit geld kosten, maar later juist meer efficiency creëren en kosten besparen. Denk hier dus goed over na.

Resultaten = meten en analyseren (feedback)

Meet en analyseer relevante metrics om de voortgang te volgen en tijdig aanpassingen te kunnen maken. Stel duidelijke doelen en KPI’s die gericht zijn op groei, efficiëntie en klanttevredenheid. Gebruik deze inzichten om te leren van successen en mislukkingen, en om continue verbetering te stimuleren binnen de organisatie. Denk hier bijvoorbeeld aan duidelijke doelstellingen om kosten te beheersen tijdens het krimpen. Kun je bijvoorbeeld je brutomarge verhogen naar XX% door je kostprijs te verlagen? Zijn er andere kosten die niet bijdragen? Identificeer en elimineer verspillingen in processen en investeer zoveel mogelijk in activiteiten die waarde toevoegen aan de organisatie. Dit helpt bij het optimaliseren van de operationele efficiëntie en het behouden van financiële stabiliteit. Kleine note: zorg wel dat je cultuur in orde blijft en betrek je A-spelers. Zij moeten altijd blijven begrijpen waarom je de zaken doet die je doet.

Conclusie

Het pad van ondernemerschap zit vol met uitdagingen en veranderingen, maar met de juiste benadering kunnen deze uitdagingen worden omgezet in kansen. Door het combineren van het veranderingsmodel van Knoster met de praktische tools van de Scaling Up methode, kunnen ondernemers effectief navigeren door zowel de groeifasen als de crisissen die ze onderweg tegenkomen. Onthoud: in elke crisis schuilt een kans voor groei en verbetering.

Het mooie van deze Knoster/Verne combinatie is dat het echt twee kanten op vloeit. Scaling up helpt dus feitelijk ook om een verandering (crisis of scaling down situatie) succesvol te doorstaan.



Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Meld je dan aan voor onze updates! Je hoort als eerste het laatste nieuws en krijgt updates over nieuwe tools.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Market value proposition disruptive channels early adopters twitter backing responsive web design conversion MVP assets release.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Meld je dan aan voor onze updates! Je hoort als eerste het laatste nieuws en krijgt updates over nieuwe tools.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Market value proposition disruptive channels early adopters twitter backing responsive web design conversion MVP assets release.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Meld je dan aan voor onze updates! Je hoort als eerste het laatste nieuws en krijgt updates over nieuwe tools.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Market value proposition disruptive channels early adopters twitter backing responsive web design conversion MVP assets release.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Meld je dan aan voor onze updates! Je hoort als eerste het laatste nieuws en krijgt updates over nieuwe tools.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Market value proposition disruptive channels early adopters twitter backing responsive web design conversion MVP assets release.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Meld je dan aan voor onze updates! Je hoort als eerste het laatste nieuws en krijgt updates over nieuwe tools.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Market value proposition disruptive channels early adopters twitter backing responsive web design conversion MVP assets release.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Meld je dan aan voor onze updates! Je hoort als eerste het laatste nieuws en krijgt updates over nieuwe tools.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Market value proposition disruptive channels early adopters twitter backing responsive web design conversion MVP assets release.

Printen

Download een leeg template om op groot formaat uit te printen.

Printen

Download een leeg template om op groot formaat uit te printen.

Printen

Download een leeg template om op groot formaat uit te printen.

Revenue Streams

Stap 5: inkomstenstromen
Omschrijf hoe het bedrijf omzet genereert. Alle inkomsten van de verkoop van producten, diensten of andere activiteiten vallen onder omzet.

  • Waarvoor betalen de klanten op dit moment?
  • Op welke manier kunnen klanten betalen?
  • Betalen klanten eenmalig, in termijnen of periodiek?

Cost Structure

Het maken en leveren van producten en diensten aan je klanten zal kosten met zich mee brengen. Bepaal de belangrijkste kosten voor je bedrijf.

  • Welke kernmiddelen kosten het meeste geld?
  • Welke kernactiviteiten kosten het meeste geld?

Channels

Bepaal hoe je de klanten kan bereiken met jouw aanbod.

  • Welke communicatiekanalen gebruikt je bedrijf?
  • Welke verkoopkanalen gebruikt je bedrijf?
  • Welke kanalen gebruik je om je producten of diensten aan de klant te leveren?

Key Resources

Bepaal de belangrijkste middelen voor je bedrijf. Kernmiddelen kunnen fysiek, financieel, intellectueel of menselijk zijn.

  • Welke middelen zijn nodig om je producten of diensten te ontwikkelen, produceren en onderhouden?
  • Welke middelen heeft je bedrijf nodig om de kanalen te onderhouden?
  • Welke middelen zijn nodig om de relatie met je klant in stand te houden?

Customer Segments

Omschrijf de verschillende groepen, personen of organisaties die je wilt bereiken en bedienen.

  • Wie gaan jouw producten of diensten kopen?
  • Is jouw klant een consument of een bedrijf?
  • Wat zijn de kenmerken van jouw klant?

Customer Relations

Welke soort relatie heeft je bedrijf met de klant. Dit kan variëren van persoonlijk tot geautomatiseerd.

  • Is er sprake van een éénmalige transactie, of verwacht je ook herhaalaankopen?
  • Is de koper anoniem of krijg je ook de beschikking over klantgegevens?
  • Is er sprake van een contract of abonnement?
  • Hoe persoonlijk is je relatie met de klant?
  • Levert je bedrijf maatwerk of hetzelfde product voor iedereen?

Value Propositions

Beschrijf het product of de dienst dat waarde schept voor je klanten.

  • Welke producten of diensten verkoop je?
  • Wat is het probleem van de klant dat jij oplost?
  • Waarom zou een klant jouw producten of diensten kopen?

Key Activities

Beschrijf de belangrijkste activiteiten die je bedrijf moet uitvoeren.

  • Welke activiteiten zijn nodig om je producten en diensten te ontwikkelen en onderhouden?
  • Welke activiteiten zijn nodig om de kanalen op te zetten en in stand te houden?
  • Wat zijn de activiteiten die je bedrijf moet uitvoeren om klantrelaties te onderhouden?

Key Partners

Omschrijf de leveranciers en partners waarvan je bedrijf afhankelijk is. Je kan samenwerken met partners om risico te verlagen of kernmiddelen te bemachtigen.

  • Wie zijn jouw partners of leveranciers?
  • Welke middelen ontvang je van hen?
  • Welke activiteiten doen je partners?

binding

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

herhaalaankoop

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

gebruiken

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

beslissen

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

overwegen

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

Oriënteren

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

binding

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

herhaalaankoop

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

gebruiken

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

beslissen

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

overwegen

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

Oriënteren

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.