Business Model Canvas uitleg bij het invullen
Met een Business Model Canvas (BMC) visualiseer je jouw bedrijfsplan. Met een BMC beschrijf je hoe je bedrijf waarde creëert, producten/diensten levert en produceert of verkrijgt. Het geeft een deelbare visie op wat je bedrijf is en doet. Met een BMC is het daardoor gemakkelijker om je bedrijfsplannen te bespreken met anderen.
Als eerste stap kan je het Business Model Canvas zelf invullen om je ideeën en gedachten te ordenen en visualiseren. Je kunt hiervoor gebruik maken van de handige BMC-tool op deze site.
De 9 BMC bouwblokken
Het Business Model Canvas is opgebouwd uit negen blokken. Deze blokken weerspiegelen de verschillende onderdelen van je bedrijf. Alexander Ostenwalder, de bedenker van dit canvas, geeft een bepaalde voorkeursvolgorde aan. Deze volgorde hanteer ik in de onderstaande blokken. Maar je mag daar natuurlijk van afwijken.
1. Klantsegmenten
Omschrijf de verschillende groepen, personen of organisaties die je wilt bereiken en bedienen.
- Wie gaan jouw producten of diensten kopen?
- Is jouw klant een consument of een bedrijf?
- Wat zijn de kenmerken van jouw klant?
2. Waarde & diensten
Beschrijf het product of de dienst waarmee je waarde* schept voor je klanten.
- Welke producten of diensten verkoop je?
- Wat is het probleem van de klant dat jij oplost?
- Waarom zou een klant jouw producten of diensten kopen?
*In de definitie van Lean Startup is het begrip waarde gedefinieerd als iets waar een klant voor zou willen betalen.
3. Kanalen
Bepaal hoe je klanten kan bereiken met jouw aanbod en communicatie.
- Welke communicatiekanalen gebruikt je bedrijf?
- Welke verkoopkanalen gebruikt je bedrijf?
- Welke kanalen gebruik je om je producten of diensten aan de klant te leveren?
4. Klantrelaties
Beschrijf welke soort relatie je bedrijf met de klant heeft. Dit kan variëren van persoonlijk tot geautomatiseerd.
- Is er sprake van een éénmalige transactie, of verwacht je ook herhaalaankopen?
- Is de koper anoniem of krijg je ook de beschikking over klantgegevens?
- Is er sprake van een contract of abonnement?
- Hoe persoonlijk is je relatie met de klant?
- Levert je bedrijf maatwerk of hetzelfde product voor iedereen?
5. Inkomstenstromen
Omschrijf hoe het bedrijf omzet genereert. Alle inkomsten van de verkoop van producten, diensten of andere activiteiten vallen onder omzet.
- Waarvoor betalen de klanten op dit moment?
- Op welke manier kunnen klanten betalen?
- Betalen klanten eenmalig of in termijnen?
6. Kernmiddelen
Bepaal de belangrijkste middelen voor je bedrijf. Kernmiddelen kunnen fysiek, financieel, intellectueel of menselijk zijn.
- Welke middelen zijn nodig om je producten of diensten te ontwikkelen en onderhouden?
- Welke middelen heeft je bedrijf nodig om de kanalen te onderhouden?
- Welke middelen zijn nodig om de relatie met je klant in stand te houden?
7. Kernactiviteiten
Beschrijf de belangrijkste activiteiten die je bedrijf moet uitvoeren
- Welke activiteiten zijn nodig om je producten en diensten te ontwikkelen en onderhouden?
- Welke activiteiten zijn nodig om de kanalen op te zetten en in stand te houden?
- Wat zijn de activiteiten die je bedrijf moet uitvoeren om klantrelaties te onderhouden?
8. Kernpartners
Omschrijf de leveranciers en partners waarvan je bedrijf afhankelijk is. Je kan samenwerken met partners om het risico te verlagen of kernmiddelen te bemachtigen.
- Wie zijn jouw partners of leveranciers?
- Welke middelen ontvang je van hen?
- Welke activiteiten doen je partners?
9. Kostenstructuur
Het maken en leveren van producten en diensten aan je klanten zal kosten met zich mee brengen. Bepaal de belangrijkste kosten voor je bedrijf.
- Welke kernmiddelen kosten het meeste geld?
- Welke kernactiviteiten kosten het meeste geld?
Validatie van je BMC
Nadat je hem zelf hebt ingevuld zou je dezelfde exercitie ook kunnen doen met een groep, zoals collega’s of experts in je domein. Op die manier realiseer je meerdere doelen: je verrijkt jouw aannames met de inzichten van anderen en je dwingt jezelf ook om je ideeën over te dragen aan anderen. Tenslotte is het natuurlijk ook een eerste validatieslag op je plan.
Print hiervoor de (gratis) template van het Business Model Canvas uit (bijvoorbeeld op A1-formaat) om het te gebruiken in een BMC-workshop of brainstorm. Gebruik Post-its om iets in het Business Model Canvas te zetten. Zo kun je er gemakkelijk iets bij zetten of iets verplaatsen.
Gratis BMC support
Heb je behoefte aan hulp bij het maken van je BMC? Plan hieronder een gesprek in met onze coaches. De online meeting duurt een half uur. We beginnen met en korte introductie om elkaar te leren kennen. Daarna zoomen we in op jouw vraag. Hoe concreter jij je vraag formuleert hoe sneller we to the point kunnen komen.
Op de hoogte blijven van alles wat de Groeiversneller
te bieden heeft?
Schrijf je dan in voor de updates!
Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen van het Scale&Grow-platform en hoor als eerste wanneer er nieuwe tools beschikbaar zijn.
We zullen dit mailadres alleen gebruiken voor toekomstige updates over het Scale & Grow platform.