logo-yellow-dark-placeholder@2x

Business Model Canvas zelf maken

Het Business Model Canvas (BMC) is een geweldig hulpmiddel om een business model of een business plan  te begrijpen en te bespreken. Het is een visueel businessplan op één A4. 

Het visualiseren van je bedrijfsmodel met dit canvas geeft o.a. inzicht in de doelgroepen die je bedient, welke waardeproposities je aanbiedt via welke kanalen, en hoe je bedrijf geld verdient. Het maakt het makkelijk om de onderlinge samenhang zichtbaar te maken en dit te bespreken of over te brengen aan anderen. Je kunt een BMC ook gebruiken om het business model van een concurrent te begrijpen! 

Het Business Model Canvas is in 2009 gemaakt door Alexander Osterwalder, van Strategyzer.

Wanneer gebruik ik een Business Model Canvas?

Veel ondernemers hebben in hun hoofd wat ze willen bereiken en een beeld van wat ze daarvoor moeten doen. Maar om dat over te dragen aan bijvoorbeeld het team of aan investeerders is het wel erg fijn om dit op een overzichtelijke manier vast te leggen.

Een BMC is makkelijk om je gedachten overdraagbaar te maken als je een business model wilt bespreken. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van een nieuw product of dienst. Een BMC invullen is echter niet alleen zinvol bij de opstart maar ook bij de (door)ontwikkeling. Bijvoorbeeld om je ideeën te verfijnen, bij voortschrijdend inzicht, of om veranderingen in de markt te verwerken. Het is dus zinvol om je BMC’s ook te onderhouden, door de verschillende versies te bewaren en van tijd tot tijd vergelijken creëer je ook inzicht in de ontwikkeling van je strategie.

In welke vorm gebruik je een BMC?

Om het invullen van de BMC makkelijk  te maken bieden we een Gratis BMC-tool aan. 

Nadat je hem zelf hebt ingevuld zou je dezelfde exercitie ook kunnen doen als workshop of brainstorm met een  groep, zoals collega’s of experts in je domein. Op die manier realiseer je meerdere doelen: je verrijkt  jouw aannames met de inzichten van anderen je dwingt jezelf ook om je ideeën over te dragen aan anderen. Daarmee is het natuurlijk ook een eerste validatieslag op je plan.

Werk je met een groep, dan kan je er voor kiezen om de tool op een groot scherm te projecteren. Ook kan je er voor kiezen om de template aan de muur te hangen. Print hiervoor de (gratis) template van het BMC uit (bijv. op A1 formaat). Gebruik Post-its om iets in het Business Model Canvas te zetten. Zo kun je er gemakkelijk iets bij zetten of iets verplaatsen.

De uitkomsten kan je dan later alsnog in de tool verwerken.

Uitleg voor het invullen van de BMC

In het canvas vind je 9 blokken. Elk blok staat voor een pijler in je businessmodel. De voorkeur is om rechts boven te beginnen. Elk blok is genummerd, dit geeft de voorkeursvolgorde van invullen aan, maar je kan ook je eigen volgorde hanteren. De blokken hebben titels en toelichtingen die op zich al aangeven wat je waar moet invullen. Heb je behoefte aan meer toelichting? Daarvoor hebben we per blok een uitgebreide toelichting gemaakt op de pagina BMC-uitleg.

Gratis BMC support

Heb je behoefte aan hulp bij het maken van je BMC? Plan hieronder een gesprek in met onze groeicoaches. De online meeting en duurt een half uur. We beginnen met en korte introductie om elkaar te leren kennen. Daarna zoomen we in op jouw vraag. Hoe concreter jij je vraag  formuleert hoe sneller we to the point kunnen komen. specialisten

Voorbeelden van een BMC

Ben je op zoek naar inspiratie voor het maken van je BMC? We hebben een aantal voorbeelden voor je verzameld, onder andere van Coolblue. Binnenkort volgen er meer.

Op de hoogte blijven van alles wat de S&G BMC-tool
te bieden heeft? Schrijf je dan in voor de updates!

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen van het Scale&Grow-platform en hoor als eerste wanneer er nieuwe tools beschikbaar zijn.

We zullen dit mailadres alleen gebruiken voor toekomstige updates over het Scale & Grow platform.

Printen

Download de door jou ingevulde tool of een leeg template om op groot formaat uit te printen.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Meld je dan aan voor onze updates! Je hoort als eerste het laatste nieuws en krijgt updates over nieuwe tools.

Klaar voor de volgende stap? Wij helpen je graag op weg

Market value proposition disruptive channels early adopters twitter backing responsive web design conversion MVP assets release.

Printen

Download een leeg template om op groot formaat uit te printen.

Printen

Download een leeg template om op groot formaat uit te printen.

Printen

Download een leeg template om op groot formaat uit te printen.

Revenue Streams

Stap 5: inkomstenstromen
Omschrijf hoe het bedrijf omzet genereert. Alle inkomsten van de verkoop van producten, diensten of andere activiteiten vallen onder omzet.

  • Waarvoor betalen de klanten op dit moment?
  • Op welke manier kunnen klanten betalen?
  • Betalen klanten eenmalig, in termijnen of periodiek?

Cost Structure

Het maken en leveren van producten en diensten aan je klanten zal kosten met zich mee brengen. Bepaal de belangrijkste kosten voor je bedrijf.

  • Welke kernmiddelen kosten het meeste geld?
  • Welke kernactiviteiten kosten het meeste geld?

Channels

Bepaal hoe je de klanten kan bereiken met jouw aanbod.

  • Welke communicatiekanalen gebruikt je bedrijf?
  • Welke verkoopkanalen gebruikt je bedrijf?
  • Welke kanalen gebruik je om je producten of diensten aan de klant te leveren?

Key Resources

Bepaal de belangrijkste middelen voor je bedrijf. Kernmiddelen kunnen fysiek, financieel, intellectueel of menselijk zijn.

  • Welke middelen zijn nodig om je producten of diensten te ontwikkelen, produceren en onderhouden?
  • Welke middelen heeft je bedrijf nodig om de kanalen te onderhouden?
  • Welke middelen zijn nodig om de relatie met je klant in stand te houden?

Customer Segments

Omschrijf de verschillende groepen, personen of organisaties die je wilt bereiken en bedienen.

  • Wie gaan jouw producten of diensten kopen?
  • Is jouw klant een consument of een bedrijf?
  • Wat zijn de kenmerken van jouw klant?

Customer Relations

Welke soort relatie heeft je bedrijf met de klant. Dit kan variëren van persoonlijk tot geautomatiseerd.

  • Is er sprake van een éénmalige transactie, of verwacht je ook herhaalaankopen?
  • Is de koper anoniem of krijg je ook de beschikking over klantgegevens?
  • Is er sprake van een contract of abonnement?
  • Hoe persoonlijk is je relatie met de klant?
  • Levert je bedrijf maatwerk of hetzelfde product voor iedereen?

Value Propositions

Beschrijf het product of de dienst dat waarde schept voor je klanten.

  • Welke producten of diensten verkoop je?
  • Wat is het probleem van de klant dat jij oplost?
  • Waarom zou een klant jouw producten of diensten kopen?

Key Activities

Beschrijf de belangrijkste activiteiten die je bedrijf moet uitvoeren.

  • Welke activiteiten zijn nodig om je producten en diensten te ontwikkelen en onderhouden?
  • Welke activiteiten zijn nodig om de kanalen op te zetten en in stand te houden?
  • Wat zijn de activiteiten die je bedrijf moet uitvoeren om klantrelaties te onderhouden?

Key Partners

Omschrijf de leveranciers en partners waarvan je bedrijf afhankelijk is. Je kan samenwerken met partners om risico te verlagen of kernmiddelen te bemachtigen.

  • Wie zijn jouw partners of leveranciers?
  • Welke middelen ontvang je van hen?
  • Welke activiteiten doen je partners?

binding

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

herhaalaankoop

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

gebruiken

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

beslissen

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

overwegen

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

Oriënteren

Op welke manier kan er contact zijn tussen de (potentiële) klant en jouw organisatie in deze fase. Bekijk hierbij ook de hierboven vermelde gedachten en acties van de klant. Waar faciliteer je deze en waar zitten nog kansen? Elk contactpunt tussen de klant en de organisatie is een apart touchpoint.

binding

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

herhaalaankoop

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

gebruiken

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

beslissen

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

overwegen

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.

Oriënteren

  • Welke vragen stelt een klant aan zichzelf of anderen tijdens deze fase?
  • Welke overwegingen en keuzes maakt hij/zij en welke beslissingen worden genomen?
  • Wat zijn pijnpunten voor de klant in deze fase?
  • Waar/hoe ervaart de klant deze fase als succesvol?
    – Beschrijf de belangrijkste 3 tot 6 onderwerpen als een los touchpoint.